Else Flim was in de jaren ’70 programmamaker Drama, Kunst- en Jeugdzaken ( Ncrv-Televisie). Zij produceerde o.a. Swiebertje, Orimoa, Pommetje Horlepiep, single plays zoals Ivanov, Andersen in Amsterdam, een internationale film over de schilder George Hendrik Breitner, documentaires over schrijvers en dichters en een maandelijks boekenprogramma. Ze studeerde parttime aan de Sociale Academie Amsterdam waar ze in 1982 de Bachelor Sociaal Cultureel Werk behaalde.

Na haar werk als eindredacteur/regisseur informatieve/educatieve radioprogramma’s debuteerde Flim in 1985 als romanschrijver bij uitgeverij Bert Bakker en werd lid van de Vereniging van Letterkundigen (VvL), later de Vereniging van Schrijvers en Vertalers (VSenV). Zij schreef vervolgens korte verhalen, gedichten, romans, kinderboeken en jeugdromans. Een belangrijk thema in haar werk is WO II (o.a. de razzia van Putten) en de emotionele verwerking van een oorlogstrauma.

Voor de vakbond van schrijvers verrichtte zij ruim 20 jaren bestuurswerkzaamheden, waaronder 16 jaren, tot september 2013, als bestuurslid/ secretaris van het Sociaal Fonds Letterkundigen. Dit fonds biedt hulp aan schrijvers die door een calamiteit in financiële nood verkeren. Else Flim is lid van de secties Proza en Jeugdboeken van de Auteursbond, sinds 2017 de nieuwe naam voor de VSenV.

Aan de Universiteit van Utrecht volgde ze de Masterstudie Film- en Televisiedramaturgie/ Creative Development. Ze specialiseerde zich in scenario en dramaturgie voor animatiefilms. Voor haar afstudeerthesis (2006) deed zij onderzoek naar communicatieproblemen tijdens het creatieve maakproces. De titel luidt: Dramaturg en Scenarioschrijver: Een haat-liefdeverhouding of partners in woord en beeld? Ze ontwikkelde een communicatiemodel en een samenwerkingsconvenant (10 regels), dat behulpzaam kan zijn bij het voorkomen of verminderen van conflictsituaties tussen de makers van een creatief product. Het convenant werd op 15 november 2007 in het Binger Filmlab in ontvangst genomen door Brigitte Baake, namens Vedra (Vereniging van Dramaturgen), en Ger Beukenkamp, namens het Netwerk Scenarioschrijvers.

Ze was als dramaturg betrokken bij The Making of NOS Jeugdjournaal, 9 korte films die samen één film vormen (2008), idee en regie Jeske Souverein en Tanja Kok. Samen met jonge animatoren schreef ze scenario’s voor animatiefilms en ze begeleidde afstudeerscripties/films. Else Flim werd gevraagd als gastdocent Dramaturgie aan de Universiteit van Utrecht. In 2012 verscheen een heruitgave met toegevoegde hoofdstukken van de jeugdroman Putten Niet zomaar een dorp en in 2013 de Duitse samenvatting Putten, ein Dorf wie kein anderes.

Voor de theaterproductie Dickens in het licht van de toverlantaarn vertaalt ze sinds 2011 de originele teksten van Charles Dickens waarbij ze i.v.m. beschikbare toverlantaarnplaten combinaties maakt van de originele Engelse teksten en Dickens’ Public Readings. Bij het gevarieerde repertoire van Dickens-lezingen maakt ze tekst- en toneelbewerkingen. Else mengt haar eigen regieaanwijzingen met de door recensenten van toen, zoals o.a. Kate Field en Charles Kent, beschreven toneeluitingen van Charles Dickens zélf. Ze schrijft de inleidingen bij de lezingen, waarmee informatie wordt geboden over boek of verhaal. Deze korte verbindende teksten geven het publiek ook enig inzicht in zijn leven en zijn meningen. Gestimuleerd door de bekende Laterna Magica-deskundige en lantaarnist Annet Duller leerde Else de toverlantaarn te bedienen. Ze regisseert de voorstellingen in haar eigen Dickenstheater Laren en vertoont bij de verhalen glasplaten uit de Victoriaanse tijd. Historisch researcher en Dickens-acteur Aad Kok laat het publiek in de vorm van solotoneel beleven op welke manier Charles Dickens voordroeg uit eigen werk.Het Dickenstheater won in oktober 2016 de Research Award van The Magic Lantern Society USA&Canada voor hun optredens, lecture and performance, op de internationale conventie in New Orleans. www.dickenstheater.nl

Het Dickenstheater biedt ook voorstellingen aan in het Engels, bijvoorbeeld voor expats. Aad Kok en Else Flim geven samen lezingen over o.a. de pré-cinema periode, leven en werk van Dickens en Charles Dickens en The Magic Lantern en de combinatie in het Dickenstheater Laren.

In 2016 verscheen bij Uitgeverij International Theatre&Film Books het vakboek Take 2, Effectieve communicatie in het maakproces van televisiedrama en film. Ze schetst kort de historische achtergrond van dramaturgie, de ontwikkeling van dramaturgie voor televisiedrama in Nederland, maar de meeste aandacht is gericht op de (soms problematische) samenwerking tussen scenarioschrijver en dramaturg/script editor/creative producer. Take 2 biedt ook een communicatiemodel, een convenant en een overzicht van de gewenste houding tijdens het geven en ontvangen van kritiek. De eerste exemplaren werden in ontvangst genomen door dramaturg Gemma Derksen en scenarioschrijver Robert Alberdingk Thijm.

Else Flim schreef voor de boekpublicatie van de Stichting Memorial Damslachtoffers 7 mei 1945 het verhaal In het hart van de stad. Het gaat over de oud-verzetsman Aad Oosterbeek die, als commandant van de verzetsgroep van De Nederlandsche Bank, de beschieting door de Duitse Kriegsmarine op de feestende menigte op de Dam op 7 mei 1945 beleefde. De Stichting heeft jarenlang intensief onderzoek verricht naar het aantal slachtoffers en hun identiteit. Burgemeester Eberhard van der Laan onthulde op 7 mei 2016 een monument voor deze slachtoffers. In maart 2017 verscheen het boek Drama op de Dam waaraan ook Ad van Liempt en Annemarie de Wildt bijdragen leverden. Met een voorwoord van burgemeester Van der Laan. Dit bijzondere boek met veel uniek beeldmateriaal is te koop via de boekhandel of de Stichting Memorial boekbestelling@7mei1945.nl

In 2018 vertaalde ze voor haar Dickenstheater Laren The Bloomsbury Christening uit Sketches by Boz, een verhaal dat de 21-jarige Charles Dickens onder het pseudoniem Boz schreef toen hij journalist was voor The Morning Chronicle. Else Flim maakte ook de toneelbewerking en onder haar regie vindt de première van Een Peetvader in Bloomsbury plaats in november. In iedere decembermaand gaat alle aandacht natuurlijk naar A Christmas Carol.